Saffrans skorpor med mandel

Sugen på något saffrans liknande?
Testa då dessa skorpor! (:

Saffrans skorpor med mandel

Ca 50 st

200 gram skållad skalad mandel
200 gram smör
1 ½ dl strösocker
4 ägg
2 paket saffran (1 gram)
2 msk hett vatten
7 ½ dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

1. Rosta mandlarna i en torr stekpanna i några få minuter.
2. Rör smör och socker pösigt i en matberedare. Tillsätt ett ägg i taget, rör om mellan varje ägg.
3. Häll saffranet i ett högt glas och lös upp det i hett vatten och blanda ner i äggblandningen.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned det i äggblandningen. Häll ut smeten i en bunke och rör ner mandlarna för hand så de inte går sönder. Blanda väl.
5. Sätt ugnen på 200 grader. Dela degen i fyra delar och rulla ut varje del till en längd ca 30cm lång. Lägg dem på två plåtar med bakplåtspapper. Platta till degen med handen.
6.Grädda mitt i ugnen ca 10min, sänk till 175 grader och grädda ca 15 min till.
7. Tag ur och skär längderna i sneda bitar, lägg dom på plåten med snittytan uppåt och torka ca 40min i 100grader.



/ Stephanie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0